Hållbarhet
8 hållbara konferensanläggningar
Med Greta Thunberg och Extinction Rebellion i spetsen ropar nu världens befolkning efter mer hållbara lösningar på allt från transporter till matproduktion. Även när människor ska samlas till ett större möte eller event får det klimatkonsekvenser. När Herr Omar sammanställde en rapport över mötes- och eventtrender de närmsta åren hade många punkter på deras lista en direkt eller indirekt koppling till hållbarhet.
Som tur är har många konferensanläggningar redan kommit en bit på vägen när det gäller att anpassa sig till ett mer hållbart sätt att driva sin verksamhet. Här tipsar vi om 8 mötesanläggningar som på olika sätt tänkt till kring sin klimatpåverkan, och där ni kan konferera med lite lättare samvete.
Stockholmsmässan
Stockholmsmässan har som första mötesanläggning i Stockholm blivit certifierad enligt ISO 20121, en internationell standard för hållbarhet vid evenemang. Certifieringen innebär att mässan har åtagit sig att ständigt förbättra sitt hållbarhetsarbete. Mässan har som långsiktigt mål att bli klimatpositiva, och har påbörjat arbetet med att minska sin klimatpåverkan.
På danska ön Bornholm kan du hålla klimatneutrala möten. På denna ö med färre än 40 000 invånare finns inte bara vita sandstränder, unika naturupplevelser och många soltimmar utan även en unik hotell- och konferensanläggning: Hotel GSH – Green Solution House, med plats för upp till 350 konferensgäster och 240 logigäster.
Hotel GSH är ett cirkulärt konferenshotell som invigdes 2015. Hotellet har hela 75 gröna lösningar. De producerar sin egen förnybara energi från sol och avfall. Värmen som genereras används för att värma upp huset under vintern, och överskottet förser Bornholms elnät med förnybar energi. De har även ett zero waste-mål: att allt avfall sorteras och tas tillvara. Alla konstruktioner i hotellet har designats för att enkelt kunna demonteras och samtliga material återvinnas när det blir dags att byta ut dem.
Här finns även några helt unika miljövänliga lösningar, bland annat takfönster som både genererar energi via solpaneler men samtidigt släpper igenom dagsljus till hotellets foajé, en lösning som inte fanns på marknaden tidigare utan skapats specifikt för hotellet, och smarta golvmattor som renar luften från dammpartiklar.
Sånga Säby var tidigt ute med sitt miljöarbete. 1999 blev de det första Svanen-märkta hotellet i Norden. Idag är de Sveriges mest klimatsmarta mötesanläggning och Sveriges enda 100 % klimatneutrala hotell. Sånga Säby klimatkompenserar för all indirekt och direkt klimatpåverkan i samband med er konferens. Utöver klimatkompensationen har de sitt eget vattenverk och avloppsverk, och all el kommer från förnyelsebara källor.
Waterfront är en av världens mest energieffektiva byggnader. Byggnadens glasfasader innehåller 1 040 m² solfångare som samlar i genomsnitt 1 MW värmeenergi per dag, vilket motsvarar 90 000 vanliga lågenergilampor. Uppvärmning och luftkonditionering distribueras i ett samordnat system – värme förflyttas och fördelas mellan olika byggnader, från över- till underskott. Byggnaden kyls ner med hjälp av vatten som pumpas upp från Mälaren och förvaras i 250 ton kyltankar i källaren. När anläggningen uppfördes återanvände man en stor del av materialet från den byggnad som stod på platsen tidigare. Både Radisson Blu Waterfront Hotel och Stockholm Waterfront Congress Centre har miljömärkningen Green Key.
Långholmen har jobbat med miljöarbete sedan 1990 och både hotellet och restaurangen är Svanen-märkta. De klimatkompenserar sedan 2012 för bl.a. uppvärmning, elektricitet, tjänsteresor, tjänstefordon och pappersförbrukning. De har ett samarbete med maträddarappen Karma för att minska matsvinnet, är medlemmar i nätverket Hållbara Restauranger. Vad gäller social hållbarhet är Långholmen via SOS Barnbyar fadder till byn Mamelodi i Sydafrika, där 84 barn får ett hem och får gå i skolan.
Fotografiska är inte bara museum utan erbjuder även mötes- och eventlokaler. Deras vision är "Inspiring a more conscious world" och förutom fotoutställningar som skapar engagemang och riktar fokus mot viktiga frågor går Fotografiskas restaurang (med kock och matkreatören Paul Svensson i spetsen) i bräschen för Det nya medvetna köket. Restaurangen har fokus på råvaror från växtriket och har blivit utsedd till Världens Bästa Museirestaurang 2017. De är även med i Matalliansen, ett samarbete mellan Fotografiska, Urban Deli, Farang, K-märkt och Gastronaut där några av Stockholms mest hållbarhetsprofilerade mataktörer går samman för mer hållbar njutning, både vad gäller själva mat & dryckupplevelsen och inkluderande samhällsansvar. Givetvis med närodlat, medveten djurhållning och Zero Waste i fokus.
Hållbarhetsarbetet genomsyrar hela verksamheten på Münchenbryggeriet. Deras koncept #HållbaraMöten utbildar och utmanar andra aktörer i branschen och de har som mål att bli Sveriges mest hållbara konferensanläggning. Några av förändringarna de gjort är att byta ut all Ramlösa på burk/flaska mot tappkranar med lokalproducerat kranvatten som gör att de undviker glasförbrukning, transporter och hantering. De lägger stor vikt vid planeringen av sina menyer för att minimera klimatavtrycket, och arbetar för att minska matsvinn genom att minska storleken på tallrikar och uppläggningsfat på sina bufféer. Alla produkter som används i den dagliga driften är miljömärkta och anläggningen drivs till 100% av el från förnyelsebara källor så som vind, vatten och biobränsle. Münchenbryggeriets matavfall komposteras för att sedan omvandlas till biogas som bland annat driver deras egen anläggning!
När Äventyrens Ö startade 1994 var de nästan ensamma i mötesbranschen om att ha en miljöpolicy. De är Svanenmärkta sedan 2009 och förmodligen en av Sveriges mest miljövänliga anläggningar i och med att de förbrukar minimalt med ström då de flesta av deras gäster sover i lappkåtor. De är officiella sponsorer i Naturskyddsföreningens ”Projekt Havsörn” som bidrog till att återuppbygga beståndet av den då utrotningshotade havsörnen. En havsörn har till och med bosatt sig på ön!
Vi gör ditt event både unikt och hållbart
Ge oss chansen att skapa en upplevelse som både ger ett positivt intryck och avtryck.